lördag 9 februari 2013

Om kroppsliga "tillgångar"

I början av min fat acceptance-karriär levde jag mycket efter devisen att man skulle visa sina "tillgångar", t ex bröst, och dölja sina så kallat mindre fördelaktiga kroppsdelar, såsom stor mjuk mage.

Vid den tiden så betraktade jag mina bröst som min enda tillgång, för det var den enda kroppsdelen som män brukade uppmärksamma på mig. Jag har blivit utstirrad, antastad och ropad efter sen jag var 14 år, och i min sjuka tonårshjärna så blev det en sorts bekräftelse på att jag dög. Jag bar därför nästan enbart urringade kläder. Vilket det naturligtvis absolut inte är något fel på, jag använder mycket urringat nu också, men låt mig förklara varför jag tycker ordet tillgångar är dumt och onödigt. För missförstå mig rätt nu, tits are awesome. Jag gillar mina bröst, de är proportionerligt stora till min övrigt stora kropp, de är snygga, ja, de är bra helt enkelt. Men jag vägrar se mina bröst som det enda som är bra med min kropp, för då ger jag också tolkningsföreträde till ett ideal som säger att det enda på en kvinnokropp som kan (och bör) vara av modell större är bröst, och i viss mån rumpa.

Ordet "tillgång" ger mig också ungefär samma associationer som ordet "resurs", som en vara som jag kan handla med, tillskansa mig saker med hjälp av, men jag vägrar se min kropp som en handelsvara på en sexistisk marknad när män bestämmer vad som är önskvärt eller vackert! Min kropp kan inte huggas upp i delar som sedan rangordnas efter sexistiska ideal, min kropp är en hel kropp. MIN kropp. En kropp som finns främst för att transportera mig, ge mig njutning och glädje. Kroppen är min målarduk, mitt transportmedel, mitt jag. Den är inte en kontinent som kan skövlas på sina tillgångar, och den finns inte till för andras godkännande.

EDIT: jag skriver ju att jag gillar mina bröst och att de är proportionerliga till min i övrigt stora kropp. Men vet ni, såhär i efterhand, vadå proportionerligt? Vem bestämmer det? Är proportionerligt lika med snyggt eller bra? Nej, inte nödvändigtvis. Jag älskar t ex kroppar med breda höfter och små bröst, det tycker jag är jättevackert. Nu svamlar jag, men kontentan är; FUCK alla jävla idéer om hur en bra, korrekt eller vacker kropp är. ALLA kroppar är bra och fina.

6 kommentarer:

  1. Igenkänningsfaktorn på detta inlägget är vrålhög. Avskyr sommaren när urringat nästan är ett måste för att inte dö av värmeslag, då blir det så tydligt hur folk bara ser två bröst. Och att dom ser det som något de har rätt till. Känner mig lika kränkt varje gång. Nästan så man har lust att slänga fram sitt stora, svettiga bröst och ge dom en blöt jävla smäll i ansiktet. -.-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, bästa grejen! Önskar jag vore så modig!
      Men visst är vissa (män!) så jävla ohyfsade. Förstår inte när lite blottad barm blev lika med "fritt fram att kommentera, klämma eller bara vara allmänt slemmig".

      Radera
  2. Jag håller med!!! Läste idag i Femina om "XL-mode" dvs, a l l t handlade om hur man skulle framhäva sina "bättre" sidor. Är så fruktansvärt trött på detta. Kan man inte få läsa en tidning en endaste gång som inte förespråkar sån skit? (Som tur är inte min tidning...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur! Fler kroppspositiva tidningar tack!

      Radera
  3. Svar
    1. Och så sorgligt! Kul att du hittat hit förresten, har läst din blogg hur länge som helst :)

      Radera