onsdag 13 mars 2013

Hej Ellos, låt mig berätta för er varför ert plussortiment suger

Jo, såhär är det Ellos. Efter att ha bläddrat i den lilla katalog jag fick hem i veckan, och surfat runt på er webbsida så undrar jag verkligen vad ni tänker om er kund. Vi kan ta några exempel, för att illustrera:
 Vi börjar med den här blåa "3-i-1-toppen". Har detta någonsin varit trendigt? Nej, jag tror inte det. Men likförbannat återkommer den på tjockisrutan varenda jävla år. Är det så att tjockisar inte kan styla och klä sig själva, så att de behöver den här typen av plagg? Och förresten; vem VILL att det ska se ut som om man har tre tröjor på sig? Det är ju bara obegripligt.
Här har vi en annan kär tjockisklassiker; jeansklänningen, den illasittande varianten. Missförstå mig rätt nu Ellos, I like a good denim dress as much as the next one, men är det verkligen nödvändigt att den återkommer varje säsong? Dessutom ofta i flera utföranden. Jag förstår inte. Klänningen ovan ser dessutom ut att komma från barnavdelningen. Hängslen på vuxna människor är en styggelse.

 Klänningar i all ära Ellos, men en mer intetsägande sådan får man nog leta efter. Och varför är skärpet ett rep? Återigen frågar jag mig; NÄR var det modernt? Mig veterligen känns det inte särskilt trendigt åt 2013 iallafall. Man kan ju inte heller låta bli att fråga sig; var det så att det inte fanns skärp i tillräckligt stora storlekar att ni bestämde er för att köpa en rulle tamp på Biltema och klippa i lagom längder? För det är så det ser ut.
 Om jag någon gång skulle klä ut mig till en isglass, då skulle jag ha på mig den här klänningen. Eller förresten, stryk det. Den duger inte ens som maskeradkläder.
Ytterligare en variant på jeansklänning, fast i trikå.

Det här med sömmarna utanpå.. 2004 ringde och ville ha tillbaka sin trend.

En annan sak som jag har tänkt på är det här med storlekarna. Ert sortiment går ju upp till storlek 60, vilket är superbra, verkligen! Kudos. Även stora delar av ert ordinarie sortiment går upp till 50/52, en del också till 54/56. Det är jättebra. Men varför börjar plussortimentet på storlek 42? Jag har svårt att tänka mig att den som har möjlighet att handla från ert ordinarie sortiment hellre handlar från plussortimentet, men jag kan såklart ha fel. Hur vore det om ni istället gjorde sortimentet från, säg, storlek 48, och lade mer krut på att göra plaggen trendiga?

Sammanfattningsvis vill jag själv ta tillfället i akt svara på en fråga jag burit med mig genomgående i läsningen av er katalog och som jag ställt mig i detta inlägg; "när var detta modernt?". Svaret är påfallande ofta "det har aldrig varit modernt, är inte modernt, och kommer aldrig att bli modernt". Och kom inte och säg att de, för att de står utanför modets nycker, på något sätt skulle vara "klassiska" eller "tidlösa", för det vet ni lika väl som jag att det är en lögn. Den lilla svarta är en klassiker. Jeansklänning med hängslen som ser ut att vara för 10-åringar, är det däremot inte.

6 kommentarer:

  1. I rättvisans namn kanske man borde påpeka att Ellos överlag inte är trendighetens högborg. Men jo, de där kläderna tar nästan nån sorts pris i tantighet... (Dålig tantighet alltså, inte peppig Golden Girls-tantighet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt rätt, Ellos är inte supertrendigt, men någon måtta får det ju vara liksom! ;)

      Älskar Golden Girls btw! Ska lätt bli sån när jag blir gammal. Bo i tantkollektiv. Ha Yetta i "The Nanny" som stilförebild. Ta på mig alla smycken i hela smyckesskrinet när jag går ut. Can't wait!

      Radera
  2. "2004 ringde och ville ha tillbaka sin trend" - haha, jag skrattade rakt ut! ~ LittleMissPlump

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog det bästa att skratta åt eländet tror jag ;)

      Radera
  3. Haha! Klockrent inlägg!
    Klänningen med repskärp påminner mig allt för mycket om kostymen jag hade på mig i en skolpjäs i sjuan. Jag spelade ett troll och hade tillverkat min dräkt av en potatissäck och ett rep...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahahahaha! Det är så sant! Bästa jämförelsen.

      Och tack förresten! :)

      Radera